четвер, 2 жовтня 2014 р.

Конспект уроку для 8-А кл. Всесвітня історія



Тема 4. РЕФОРМАЦІЯ І КОНТРРЕФОРМАЦІЯ
Клас:  8-А клас Донецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14
Упорядник: Рибалка Л.Д., учитель історії Донецької ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14
Тема уроку: Поширення Реформації та Контрреформація
Очікувані результати:
Шановні учні! На цьому уроці ми маємо розглянути питання:
1.     Реформація в Женеві і поява кальвіністської церкви.
2.     Перехід папства до Контрреформації:
2.1.          Орден єзуїтів.
2.2.          Тридентський собор
Після цього уроку ви зможете:
·Називати час Реформації.
·Показувати на карті регіони поширення католицької й протестантських (кальвіністської) церков.
·Пояснювати і застосовувати поняття: «Реформація», «Контрреформація», «протестантизм», «кальвінізм», «орден єзуїтів».
·Наводити приклади контрреформаційних заходів католицької церкви.
·Характеризувати діяльність видатних постатей ХVІ—ХVІІ ст. (Ж. Кальвін, І. Лойола).
·Визначати характерні риси реформаційного учення Ж. Кальвіна, Контрреформації.
·Аналізувати характер та значення Реформації.
·Порівнювати реформаційні вчення М. Лютера та Ж. Кальвіна.
Тип уроку: комбінований.
Література: Подаляк Н.Г. Всесвітня історія: Новий час (кінець ХVXVIII ст.): підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2008. – 240 с.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів з теми «Реформація в Німеччині». Перевірка домашнього завдання.
1.1. Робота з поняттям «Реформація»
Форма роботи: індивідуальна.
Метод. прийом: усне опитування.
Завдання: заповнити пропуски у визначенні поняття «Реформація»
Реформація - це ... рух в .... країнах у ... ст., спрямоване проти панування ... церкви.
Перевірте себе!
Реформація - це ідейно-політичний, релігійний рух в європейських країнах в ХVI ст., спрямований проти панування католицької церкви.
1.2. Причини Реформації.
Форма роботи: колективна.
Метод. прийом: бесіда.
Шановні учні! Давайте пригадаємо, що, на думку М. Лютера, Т. Мюнцера та інших діячів Реформації, церква повинна жити відповідно до ідеалів апостольської (євангельської) церкви, тобто стати «бідною» (дешевою).
Запитання:
1. Чому німецьке лицарство підтримало Реформацію? Підтвердіть свою відповідь фактами з історії Німеччини початку ХVІ ст.
2. Чому німецьке бюргерство підтримало Реформацію? Підтвердіть свою відповідь фактами з історії Німеччини початку ХVІ ст.
3. Чому німецьке селянство підтримало Реформацію? Підтвердіть свою відповідь фактами з історії Німеччини початку ХVІ ст.
Перевірте себе!
1. Німецьке дворянство (лицарство) в Німеччині на початку XVI ст. опинилося в критичному становищі. Розвиток техніки, військової справи у зв'язку з винаходом пороху, зростання значення піхоти зробили непотрібною важкоозброєну кавалерію, а значить, і військову службу лицарів. Збереження свого становища лицарі вбачали в зміцненні імперії, у створенні централізованої держави, що спирається на лицарство і тримає в узді селянство. Ідеологи дворянства висловлювали невдоволення всесиллям великих феодалів - герцогів і графів, та особливо духовних князів (архієпископів). Вони вимагали секуляризації (конфіскації) земель, що належали церкві, з метою розширення власних феодальних володінь. Погляди дворянства висловив Ульріх фон Гуттен. Молодший син лицаря, він повинен був зробити церковну кар'єру, але втік з монастиря перед постригом у ченці, вів життя мандрівного поета. В діалозі «Вадіск, або Римська трійця» він викривав паразитизм папського двору і закликав до боротьби з ним.
2. У середньовічному суспільстві економічне життя міст було стабільним. Ремісники, об'єднані в цехи, не знали серйозної конкуренції, співпрацювали один з одним в сферах придбання сировини та визначення цін на готову продукцію. Цехи забезпечували своїм майстрам гарантію безбідного існування, впевненість у завтрашньому дні. Але в ХV - XVI ст. стабільність становища ремісників і торговців була зруйнована. Майстри в цехах розділилися на збіднілу більшість і на тих, хто мав великий капітал, міг найняти багато робітників і отримати максимальний прибуток. На зміну старим моральним цінностям прийшло прагнення до багатства і матеріального успіху. Проповідник Мартін Бутцера говорив: «Все навколо шукають занять, які дають максимальний прибуток ... Всі розумні голови, яких Господь наділив здібностями до благородних наук, охоплені комерцією». Але прагнення до матеріального успіху призвело до зростання конкуренції між людьми. Бюргери втратили почуття впевненості й приналежності до цехового братства. У чому ж бюргери бачили для себе вихід? Вони хотіли скоротити свої витрати за рахунок скасування плати за церковні обряди, ліквідації церковної десятини. На зміну церковним братствам прийшли протестантські громади, що давали бюргерам почуття захищеності.
3. Наприкінці ХV - початку XVI ст. землевласники, прагнучи підвищити доходи від торгівлі вовною, льоном і продуктами харчування, збільшували селянські повинності. Вони переводили селян на «короткі утримання», тобто дозволяли користуватися землею на короткий термін, для продовження якого селянин повинен був заплатити внески. Особливо важко жилося селянам Південно-Західної Німеччини, де вводилася панщина, плата за користування пасовищами, заборона на полювання і ловлю риби. При цьому селяни Німеччини повинні були ще й платити церковну десятину (десяту частину доходів за рік). За приблизними даними, селянській родині залишалося трохи більше однієї третини виробленого нею продукту. У 1502 року в Швейєрському єпископаті на Рейні було розкрито таємне селянське товариство «Черевик». Учасники змови мали намір здійснити переворот, а потім розділити між селянами майно духовенства, скоротити число духовних осіб, скасувати всі феодальні платежі і феодальну залежність взагалі, повернути в вільне користування селян все общинні угіддя, захоплені феодалами. В 1502 р діло не дійшло до відкритого виступу. Учасники товариства були заарештовані і страчені.
1.3. Локалізація подій у часі. Хід Реформації.
Форма роботи: індивідуальна.
Метод. прийом: усне опитування, заповнення хронологічної таблиці
Дата
 Подія
31 жовтня 1517 р.
Спалення М. Лютером булли папи римського «Встань, Боже, суди справу Свою!», В якій містився заклик до всіх князям, чиновників і міщан зловити Лютера і видати його папі
17-18 квітня 1521 р.
Виступи селян в ландграфстві Штюлінген на Верхньому Рейні. Початок Великої селянської війни в Німеччині
кінець 1524 р.
Повстання в Тюрінгії. Центр - м Мюльхаузен (Т. Мюнцер), влада в руках «Вічного ради».
Перевірте себе!
Дата
 Подія
31 жовтня 1517 р.
М. Лютер прибив на двері замкової церкви у Віттенберзі «95 тез» проти індульгенцій та інших зловживань католицької церкви
10 грудня 1520 р.
Спалення М. Лютером булли папи римського «Встань, Боже, суди справу Свою!», В якій містився заклик до всіх князям, чиновників і міщан зловити Лютера і видати його папі
17-18 квітня 1521 р.
Вормський рейхстаг. Під час засідання рейхстагу у відповідь на вимогу Карла V відректися від своїх поглядів Лютер відповідає «На цьому я стою, і не можу інакше».
Літо 1524 р.
Виступи селян в ландграфстві Штюлінген на Верхньому Рейні. Початок Великої селянської війни в Німеччині
кінець 1524 р.
Поява «Статейного письма» (запрошення вступити в «християнське об'єднання» та служити «загальної користі»; якщо феодали не покинуть замки і палаци, не належні їм за «божественному праву», то вони будуть піддані «світському відлучення», замки та монастирі повинні бути зруйновані)
Квітень 1525 р.
Повстання в Тюрінгії. Центр - м Мюльхаузен (Т. Мюнцер), влада в руках «Вічного ради».
1.4. Сутність реформаційного вчення М. Лютера.
Форма роботи: індивідуальна.
Метод. прийом: усне опитування у формі заповнення 2 і 3 стовпців порівняльної таблиці.

Мартін Лютер
Томас Мюнцер
Жак Кальвін
Країна



Питання про індульгенції




Ставлення до догмату про непогрішимість папи римського




Питання про можливість порятунку для грішників




Питання про таїнства



Питання про управління релігійними громадами




Перевірте себе!

Мартін Лютер
Томас Мюнцер
Жак Кальвін
Країна
Німеччина
Німеччина

Питання про індульгенції

 «95 тез»: В т.1-4 йдеться про те, що справжнє каяття не є одноактною дією, яка виконується за вимогою приїжджого священика. Воно є внутрішнім процесом і відбувається протягом усього життя християнина. І якщо людина кається воістину, то він готовий прийняти небесну кару
Виступав проти

Ставлення до догмату про непогрішимість папи римського

В «Відозві до християнської шляхти німецької нації» говориться про «стіну», якою оточив себе папа і наполегливо бореться проти будь-якої реформи Церкви, тим самим приносячи шкоду всьому християнству. Цією «стіною» є твердження, що тільки папа може пояснювати Св. Писання (Біблію).
Виступав проти

Питання про можливість порятунку для грішників

«95 тез». В т. 30-40 йдеться про те, що той, хто розкаявся воістину, тобто до готовності прийняти муку за гріхи, той вже без усякої індульгенції отримує прощення своєї провини
Служіння богу - самовіддана діяльність людини на загальне благо. Ревнителі справи бога – трудівники
  Безбожництво - егоїстичні дії, що завдають шкоди іншим. Вороги справи бога - гнобителі, проти яких народ повинен направити свій меч. «Велике потрясіння належить витримати світу,  безбожники будуть скинуті, а принижені піднесені».

Питання про таїнства
У книзі «Про вавилонську неволю Церкви» Лютер розбирає вчення католиків про 8 таїнств і доводить, що Христос встановив тільки Хрещення і Вечерю Господню. Інші таїнства (Миропомазання, Покаяння, Шлюб, Елеопомазанния і Священство) встановлені людиною.
Був проти, крім Хрещення. Хрещення необхідно було приймати в дорослому віці (свідомо).

Питання про управління релігійними громадами

У книзі «Про християнську свободу» Лютер вимагає християнської свободи - на основі віри Християнин є паном усього і нікому не підвладний.
Але на основі любові християнин є слугою всіх і підпорядкований кожному.
Той, на кого сходить божественна істина (одкровення бога в розумі людини), стає пророком і віщає «Живе Євангеліє», яке вище омертвілого писання


ІІ. Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Форма роботи: індивідуальна / колективна.
Метод. прийом: робота з документом.
Шановні учні! Уважно прочитайте уривок з «Духовних вправ» засновника католицького ордена єзуїтів Ігнатія Лойоли і дайте відповідь на питання:
«…Папе надлежит повиноваться без всяких разговоров, даже ради греха, и надо совершить грех, смертный или простой, если начальник того требует во имя господа нашего Иисуса Христа или в силу обета повиновения. Этот грех может быть совершен ради вещей или ради людей, для которых его сочтут полезным, как для блага какого-нибудь отдельного лица, так и для всеобщего благополучия…»
«… необходимо, чтобы вера в бога была настолько велика, чтобы человек, не колеблясь, пустился в море на доске. Если у него нет корабля! Если церковь утверждает, что то, что нам кажется белым, есть черное – мы должны немедленно признать это!»
Запитання:
1. Як ви вважаєте, чи була реакція католицької церкви на Реформацію агресивною і жорсткою або навпаки? Відповідь обгрунтуйте.
2. Як ви вважаєте, чи може людина об'єктивно  оцінювати Реформацію, слідуючи «Духовним вправам»?
На цьому уроці ми дізнаємося про двох непримиренних противників: Ж. Кальвіна, творця реформаційного вчення, що поширився в Нідерландах, Південній Франції, Англії, потім у США, та Ігнатія Лойоли, який прославився висловом: «Мета виправдовує засоби», тобто захист католицької церкви може здійснюватися будь-якими методами, в тому числі, за допомогою вбивства.
ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу.
3.1. Реформація в Женеві і поява кальвіністської церкви.
Форма роботи: індивідуальна
Метод. прийом: заповнення тематичної таблиці.
Шановні учні! Уважно прочитайте текст, де розповідається про погляди та діяльністьі Ж. Кальвіна. Заповніть 4-й стовпець таблиці

Мартін Лютер
Томас Мюнцер
Жак Кальвін
Країна



Питання про індульгенції




Ставлення до догмату про непогрішимість папи римського




Питання про можливість порятунку для грішників




Питання про таїнства



Питання про управління релігійними громадами




Місто Женева знаходиться в Швейцарії, яка на початку ХVI ст. складалася з 13 кантонів з населенням близько 850 тис.чол. Кожен кантон мав повну автономію. Загальні справи Швейцарської конфедерації вирішувалися на союзних зборах. Військові сили складалися з ополчень окремих кантонів. Кантони Швейцарії ділилися на лісові, відсталі, і міські кантони, де бурхливо розвивалося ремесло і торгівля. У Берні знаходилися великі гірничорудні і ковальські підприємства. У Базелі розвивалося мануфактурне виробництво в паперовій промисловості. На правах союзної землі в Швейцарію входила Женева, де збиралися щорічні міжнародні ярмарки, розвивалося ювелірне, шовкоткацьке ремесла.
Батьком швейцарської Реформації був Ульріх Цвінглі (1484-1531). Виходець із заможної селянської родини, він закінчив університет у Відні і викладав в Базелі. Одночасно з Лютером Цвінглі почав боротьбу проти індульгенцій. Однак незабаром Лютер і Цвінглі розійшлися з приводу таїнства причащання. Лютер говорив про реальну присутність Христа в таїнстві, Цвінглі - про його символічне значення. На початку 1523 р. міська рада Цюріха доручила Цвінглі провести в місті церковну реформу. З церков були прибрані ікони, розп'яття, статуї святих. Замість вівтарів поставлені прості столи. Замість пишної меси в молитовних будинках слухалися проповіді пастиря.
Проте незабаром в Швейцарії розпочалася війна з католицькими лісовими кантонами. Цвінглі загинув в битві при Каппелі в 1531 р. Центр швейцарської Реформації перемістився з Цюріха до Женеви.
Жан Кальвін (1509-1564) народився на півночі Франції в місті Нуайоні в сім'ї єпископського секретаря. Він закінчив юридичний факультет Буржського університету. Ж. Кальвін захопився ідеями М. Лютера, але в 1534 р. на протестантів у Франції почалися гоніння. Ж. Кальвінові довелося покинути Францію. Спочатку він влаштувався в Страсбурзі, а потім в Базелі.
У 1536 р Ж. Кальвін опублікував твір «Повчання в християнській вірі». Основним положенням кальвінізму став догмат про абсолютне приречення. Згідно з цим догмату доля людини в житті земному і житті вічному зумовлена ​​з часу творіння. Одних боже обрання прирікає на страждання і смерть, іншим дарує спасіння і райське блаженство. Змінити свою долю людина не може. Якщо людина - божий обранець, то він досягає успіху в справах. Якщо терпить невдачу, то це є показником гріховності обраного шляху, нерозуміння божественного покликання.
Таким чином, кальвінізм давав релігійне обґрунтування домаганням буржуазії на керівне становище в суспільстві. 
Ще одним важливим догматом кальвінізму є вчення про «мирське покликання», згідно з яким віруючий повинен невтомно трудитися, бути помірним і бережливим. В Женеві, де консисторія - вищий орган кальвіністської церкви - підпорядкувала собі всю світську владу переслідувалися мирські пісні, танці. Від жителів вимагали дотримуватися темних кольорів в одязі, уникаючи надмірностей у вигляді мережив, гаптування, прикрас.
Ж. Кальвін утвердився в Женеві не відразу. У 1536 році його спроба взяти місто під контроль не вдалася. Але в 1541 р. Кальвін з тріумфом повернувся в Женеву.
3.2.1 Перехід папства до Контрреформації. Орден єзуїтів.
У першій половині XVI ст. Реформація поширилася в Англії, Шотландії та Скандинавських державах. Вона проникла до Франції, Польщі та Угорщини. Це змусило католицьку церкву перейти в наступ. Бойовим органом Контрреформації став орден єзуїтів. Його заснував іспанський ідальго Ігнатій Лойола (1491-1556). Після важкого поранення І. Лойола не міг продовжувати військову службу і присвятив себе «служінню Ісусу». Він вивчив богослов'я в Паризькому університеті (Сорбонна) і створив там «Товариство Ісуса». У 1540 році папа затвердив статут нового ордена і взяв його під своє заступництво. Орден отримав централізоване керівництво. Його генерал разом з дорадчою радою знаходився в Римі і керував «провінціями» ордена. «Провінції» включали в себе не тільки католицькі, а й навіть християнські країни. 
Члени ордена єзуїтів на відміну від інших чернечих орденів жили в миру і були людьми світськими, виступаючи в ролі вихователів, вчителів, лікарів, придворних. Заради торжества «справи Христова» вони пускали в хід будь-які засоби: інтриги, наклеп, організацію змов і вбивств. Єзуїтський орден прагнув захопити в свої руки всі шкільну освіту. У його колегіумах виховувалися європейці.
3.2.2. Тридентський собор.
1545-1563 рр. - Тридентський собор.
Реформи: 1. Заборона плюралізму - зосередження в одних руках кількох церковних бенефицієв.
2. Заборона абсентеїзму - отримання доходів з церковних посад особами, які не належать до духовного стану і не служать.
3. Скорочення апарату папської курії.
4. Підтвердження всіх догматів католицької церкви, в тому числі, і принципу папського верховенства.
У Римі був створений центральний інквізиційний трибунал, який очолював боротьбу з протестантами. Був складений «індекс заборонених книг», в який були занесені твори реформаторів.
IV. Домашнє завдання.
1.Определіть, яка держава описується в нижче наведеному фрагменті: «Це держава була заснована німецьким королем Оттоном I, який підкорив Північну і Середню Італію (з Римом). До цієї держави входили також Чехія, Бургундія, Нідерланди і швейцарські землі. З ХІІІ століття центральна влада в цій державі стала номінальною »
 А) Німеччина
Б) Священна Римська імперія німецької нації
В) Швейцарія
Г) Чехія
 2. Хто явився ідеологом реформації в Німеччині?
             А) Т. Мюнцер              Б) Я. Фулер
             В) М. Лютер                Г) Е. Роттердамський
3. Вкажіть рік початку Реформації в Німеччині
            А) 1516   Б) 1517     В) 1518    Г) 1519
4. Як називалися грамоти про відпущення гріхів?
            А) індульгенція   Б) реформація   В) анафема   Г) єресь
5. Яка держава до початку XVI століття залишалася роздрібленою?
            А) Англія   Б) Франція   В) Німеччина  Г) Іспанія
6. Розташуйте в хронологічному порядку:
            А) Початок селянської війни в Німеччині
            Б) Виступ Яна Гуса в Чехії
            В) Аугсбурзького світ
            Г) Виступ Мартіна Лютера з «95 тезами»
7. Зіставте поняття з їх визначеннями:
       1. Єресь                          А) церковний суд
       2. Інквізиція                  Б) вчення проти церкви
       3. Реформація               В) боротьба за перебудову церкви
      4. Гуситський рух         Г) боротьба народу Чехії
      5. Реставрація              Д) відновлення монархії
 8. Співвіднесіть назву документів з їх авторами
      1. «95 тез»                            А) Т.Мюнцер
      2. «Статейний лист»          Б) М.Лютер
      3. «12 Статей»                     В) буржуазія
      4. «Хейльбронська програма» Г) заможне селянство
                                                     Д) мешканці міста

1 коментар: