середу, 24 вересня 2014 р.

Конспект уроку № 4 для 9-А кл. Правознавство, тиждень 4



Тема четвертої 45-хв.: Яка поведінка є правомірною.
Клас: 9-А кл. Донецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14
Упорядник: Рибалка Л.Д., учитель історії та правознавства ДЗОШ № 14
Очікувані результати:
Шановні учні! На цьому уроці ми маємо розглянути питання:
·        Система законодавства (актуалізація).
·        Правомірна поведінка.
·        Правопорушення та його ознаки.
·        Види правопорушень
Після цього ви зможете:
·                 Пояснювати поняття «правомірна поведінка», «правопорушення».
·                 Описувати ознаки правопорушення та називати їхні види
·                 Аналізувати правові ситуації щодо правопорушень
·                 Оцінювати вчинки та поведінку учасників ситуацій з точки зору правомірності.
Тип уроку: комбінований урок.
Література: Сутковий В.Л. Правознавство (практичний курс): підруч. Для 9 кл. загальноосвіт.навч.закл./ В.Л. Сутковий, Т.М. Фідіпенко. – К.: Генеза, 2009. – 216 с., параграфи 3-4.
Режим доступу: http://textbook.su/filecaptcha
Шановні учні! У разі відсутності підручника ви можете використовувати фрагменти тексту, що наведені у цьому конспекті уроку.
Також зверніть увагу на те, що завдання перевірочної роботи знаходяться на початку конспекту уроку (1.2).

Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка знань учнів.
1.1. Джерела права. Система права. Система законодавства.
Шановні учні! Для того, щоб добре виконати завдання перевірочної роботи, згадаємо матеріал попереднього уроку.
Заповніть пропуски у визначенні поняття:
Джерело права – ______ закріплення правил поведінки, що встановлюється _________.
Згадаємо перелік видів джерел права:
1) Нормативно-правовий акт
2) Правовий прецедент
3) Нормативно-правовий договір
4) Правовий звичай
5) Релігійно-правова норма
6) Міжнародно-правовий акт
В Україні, правова система якої належить до романо-германської сім'ї, основним юридичним джерелом права є нормативно-правовий акт.
Нормативно-правовий акт - _________ документ ________ органу, прийнятий в межах компетенції цього органу
Право є складною цілісною системою, в якій правові норми розподілені за групами - правовими інститутами, зведеними у підгалузі, які у свою чергу утворюють галузі.
Галузь права - відносно самостійна ________  _________ ________, яка регулює якісно ________ сферу суспільних відносин специфічним методом правового регулювання.
Згадаємо перелік галузей права:
1)     конституційне право;
2)     адміністративне право;
3)     кримінальне право;
4)     цивільне право;
5)     сімейне право;
6)     трудове право та ін.
Провідною галуззю права є конституційне право.
Конституційне право - це система норм права, які закріплюють основи __________ ладу, правове становище __________.
Зовнішню сторону (форму) права відбиває система законодавства. Законодавство держави - це система всіх упорядкованих певним чином законів даної країни, а також міжнародних договорів, ратифікованих парламентом. Система законодавства має ієрархічну структуру (нижче підкоряється вищому) та складається з елементів:
1.                Закони:
1.1. Конституція.
1.2. Конституційні закони.
1.3.Звичайні закони.
2.                             Підзаконні акти
Структурні елементи системи законодавства (нормативно-правові акти: закони та підзаконні акти), як правило, мають зовнішні реквізити: назви розділів, глав, статей.
Закон - нормативно-правовий акт ____________ органу державної влади, який регулює _________ питання суспільного життя, має ________ юридичну силу і приймається з дотриманням особливої законодавчої процедури.
Оперативне вирішення питань в окремих сферах життєдіяльності суспільства потребує видання підзаконних нормативних актів.
Підзаконний ́акт -  нормативно-правовий акт, що приймається уповноваженим органом ________ влади та місцевого самоврядування на основі і на виконання _______ і не повинні суперечити їм.
За суб'єктами прийняття підзаконні нормативні акти розподіляються на:
1) укази (видає Президент);
2) постанови і розпорядження (видає Кабінет Міністрів);
3) рішення (видають місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування);
4) накази (видають керівники єдиноначальних органів управління: міністри, голови державних служб, начальники головних управлінь, завідувачі відділів і управлінь державних адміністрацій, керівники державних (недержавних) підприємств і установ тощо).
Шановні учні! Запишіть у таблицю відмінності між поняттями
Закон

Підзаконний акт










Перевірте себе!
Джерело праваспосіб закріплення правил поведінки, що встановлюється державою.
Нормативно-правовий акт - письмовий документ державного органу, прийнятий в межах компетенції цього органу
За іншим (більш повним) визначенням поняття:
Нормативно-правовий акт - офіційний акт-документ компетентних органів, що містить норми права, забезпечувані державою (конституції, закони, укази президента, постанови та ін.).
Ознаки нормативно-правового акта:
1) приймається або санкціонується уповноваженими органами держави або народом (через референдум);
2) завжди містить нові норми права або змінює (скасовує) чинні, чітко формулює зміст юридичних прав і обов'язків;
3) приймається з дотриманням певної процедури;
4) має форму письмового акта-документа;
5) публікується в офіційних спеціальних виданнях.
Галузь права - відносно самостійна сукупність юридичних норм, яка регулює якісно однорідну сферу суспільних відносин специфічним методом правового регулювання.
Конституційне право - це система норм права, які закріплюють основи державного і суспільного ладу та правове становище особи.
Закон - нормативно-правовий акт представницького вищого органу державної влади, який регулює найважливіші питання суспільного життя,  має вищу юридичну чинність і приймається з дотриманням особливої законодавчої процедури.
Характеристика закону як правового документа вищої юридичної чинності означає також:
- закон є незаперечним, тобто ніякий інший орган, крім законодавчого, не може його скасувати або змінити;
- усі інші нормативні акти (державних органів, громадських організацій, комерційних корпорацій) перебувають "під" законом, є підзаконними. Вони ґрунтуються на законах і не повинні суперечити їм.
Ознаки закону:
1. Акт вищого представницького органу країни (в Україні - Верховна Рада) або безпосередньо народу (референдум);
2. Акт, що може бути лише нормативним за змістом.
3. Акт, який регулює найважливіші питання суспільного життя.
4. Акт, що має вищу юридичну силу, тобто всі інші акти повинні відповідати закону, ні в чому йому не суперечити;
5. Акт, ухвалений із дотриманням особливої законодавчої процедури, яка зветься законодавчим процесом.
Підзаконний ́акт -  нормативно-правовий акт, що приймається уповноваженим органом державної влади та місцевого самоврядування на основі і на виконання законів і не повинні суперечити їм.
Закон

Підзаконний акт

Видаються виключно представницьким органом державної влади (парламентом)
Видаються Президентом, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Приймаються шляхом законодавчого процесу, який складається із певних стадій.

Можуть бути більш оперативно змінені, доповнені або скасовані,тому що їх прийняття таких стадій не містить.
Регулюють тільки основні найбільш важливі суспільні відносини.

Регулюють все різноманіття суспільних відносин.

Мають вищу юридичну силу і виступають основою для підзаконного правового регулювання

Мають меншу юридичну силу ніж закони; не повинні суперечить ним

1.2. Перевірка домашнього завдання.
Тести і завдання:
1. Визначте, як називається сукупність норм права, що регулюють певну сферу суспільних відносин
А правила
Б джерела права
В галузь права
Г форма права

2. Позначте галузь права, що закріплює основи державного і суспільного ладу, територіальний устрій, основи правового статусу особи, порядок формування та компетенцію органів держави
А державне право
Б конституційне право
В адміністративне право
Г кримінальне право
3. Укажіть поняття/словосполучення, яке позначає спосіб, зовнішню форму існування та закріплення норм права
А джерело права
Б правова норма
В галузь права
 Г підручник із правознавства

4. Укажіть найпоширеніше основне джерело права в Україні
А міжнародні договори
Б правові звичаї
В нормативно-правові акти
Г релігійно-правові норми

5. Позначте нормативно-правовий акт найвищої юридичної сили
А Указ Президента
Б Конституція
В Постанова Верховної Ради
Г Розпорядження Кабінету Міністрів

6. Укажіть зайве в переліку ознак підзаконного акта
А приймається на основі закону
Б приймається у відповідності із законом
В деталізує положення закону
Г тлумачить положення закону

7. Оберіть варіант, у якому зазначено основні ознаки закону
1 прийняте державою звичаєве правило поведінки загального характеру
2 офіційний документ, прийнятий органом законодавчої влади або референдумом
3 обов’язкові правила поведінки загального характеру, які встановлені за домовленістю і згодою двох чи більше учасників і забезпечуються державою
4 нормативно-правовий документ вищої юридичної сили
5 регулює найважливіші суспільні відносини
А 1, 2, 3
Б 1, 3, 4
В 2, 3, 4
Г 2, 4, 5
Д 1, 2, 5

8. Оберіть варіант, що вміщує структурні елементи закону
1 стаття
2 норма права
3 галузь права
4 припис
5 розділ
А 1, 2, 3
Б 1, 4, 5
В 2, 3, 4
Г 2, 4, 5
Д 1, 2, 5


9. У завданні потрібно визначити пропущене та зайве у запропонованому ланцюжку термінів і понять, узагальнити та вказати правове явище, якому вони відповідають:
1. Конституційне право; карне право; сімейне право; адміністративне право; ________ ; цивільне право – це   _________________ (2 б.)
2. Закони; постанови; розпорядження; кодекси; укази; ___________________; накази – це _________________________ (2 б.).

Відповіді надсилати на електронну адресу до 1 жовтня 2014 р. (тематичний контроль).
Електронна адреса: rybalka.mila@mail.ru

ІІ. Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Шановні учні! Поміркуйте:
- Чи завжди пересічні громадяни, посадові особи діють відповідно до встановлених норм та правил?
- Чи відомі вам випадки, коли люди порушують закон?
Проаналізуйте запропоновані ситуації та визначити, що в них спільного:
1. Хлопчик вихопив в дідуся сумку з грішми.
2. Студент запізнився на заняття.
3. Працівниця без поважної причини не з’явилася на роботу;
4. Дівчина перейшла проїжджу частину дороги в невстановленому місці.
Висновок: в усіх випадках йдеться про правопорушення. Саме це питання буде обговорюватися на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу.
3.1. Правомірна поведінка.
Правомірна поведінка — це суспільно корисна правова поведінка особи (дія або бездіяльність), яка відповідає розпорядженням юридичних норм і охороняється державою.
Ознаки правомірної поведінки:
1) є суспільне корисною соціальною поведінкою, забезпечує організованість і гармонійність громадського життя, стійкий правопорядок, є найважливішим чинником вирішення завдань і функцій держави і суспільства;
2) втілена в юридичну форму — відповідає нормам і принципам права;
3) має свідомо вольовий характер, який виражається зовні у вигляді дії або бездіяльності, здійснюється у формах реалізації норм права — додержання, виконання, використання (громадянами), правозастосування (посадовими особами);
4) гарантується, охороняється державою.
Правомірна поведінка завжди містить два моменти:
- інформаційний, тобто поінформованість громадянина про свої юридичні права і обов'язки;
- поведінковий, тобто уявлення про законні способи здійснення своїх юридичних прав і обов'язків.
Слід зважити на те, що правомірна поведінка складається із елементів - правомірних вчинків, тобто таких, що мають суспільно корисний характер.
В основі правомірної поведінки лежить розуміння справедливості і корисності розпоряджень правових норм, відповідальності перед суспільством і державою за вчинки, що є показником соціальної зрілості і юридичної грамотності особи.
Шановні учні! Запишіть до зошитів таблицю «Ознаки правової поведінки» (с. 28-29 підручника)



3.2.. Поняття і ознаки правопорушення
Правопорушення —це суспільне небезпечне протиправне винне діяння (дія або бездіяльність) деліктоздатної особи, яке спричиняє юридичну відповідальність.
Під деліктоздатної особою мається на увазі особа, яка може бути притягнута до юридичної відповідальності, тому що за віком, станом психічного здоров’я усвідомлює наслідки своїх вчинків, може управляти ними.
Правопорушенню властиві такі ознаки:
1) має протиправний, неправомірний, характер, тобто суперечить нормам права, чиниться всупереч праву;
2) є суспільно шкідливим (наприклад, прогул на виробництві) або суспільна небезпечним (посягання на життя людини);
3) виражається в поведінці — протиправній дії (крадіжка, розбій, наклеп, образа) або бездіяльності (недбалість, прогул, залишення особи в безпомічному стані);
4) має свідомо вольовий характер, тобто в момент вчинення правопорушення залежить від волі і свідомості учасників, перебуває під контролем їх волі і свідомості, здійснюється ними усвідомлено і добровільно;
5) є винним. Правопорушенням визнається лише винне діяння, тобто дія, яка виражає негативне внутрішнє ставлення правопорушника до інтересів людей.
Вина – це психічне ставлення особи до свого діяння і його наслідків.
6) є кримінальним, тобто спричиняє застосування до правопорушника заходів державного примусу.
Шановні учні! Запишіть до зошитів схему «Ознаки правопорушення» (с.32 підручнику):


3.3. Види правопорушень.
Види правопорушень розрізняються між собою за ступенем суспільної небезпечності (шкідливості):
1. Проступок (відрізняються від злочинів меншим ступенем суспільної небезпечності).
2. Злочини (відрізняються від проступків підвищеним ступенем суспільної небезпечності).
Проступки - це правопорушення, що завдають шкоди особі, суспільству, державі і є підставою для притягнення правопорушника до передбаченої законом відповідальності.
Проступки можуть бути: дисциплінарні, адміністративні, матеріальні, цивільно-правові.
Дисциплінарні проступки - це суспільне небезпечні протиправні діяння, які полягають у невиконанні робітником, службовцем, військовослужбовцем, студентом виробничих, службових, військових або учбових обов'язків, порушенні правил внутрішнього трудового розпорядку. Підрив трудової дисципліни завдає шкоди нормальній діяльності підприємств, установ, організацій і спричиняє дисциплінарну відповідальність.
Приклад: прогул (відсутність на робочому місці більше 3 годин)
Адміністративні проступки - це суспільне небезпечні протиправні діяння, які полягають у винному (умисному чи необережному) посяганні на суспільні відносини, що складаються у сфері державного управління і охороняються законом. Адміністративними проступками є вчинки, що заважають здійсненню нормальної виконавчої і розпорядчої діяльності державних і громадських органів і організацій, посягають на суспільний або державний порядок, власність, права і законні інтереси громадян.
Приклад: 1) перевищення швидкості водієм (порушення Правил дорожнього руху)
2) видача і використання імпортних вантажів без дозволу митниці, порушення зобов'язань щодо транзиту та ін.
Матеріальні проступки - це суспільне небезпечні протиправні діяння, які полягають у винному (умисному чи необережному) заподіянні шкоди майну підприємства його працівником.
Приклад: найманий працівник - водій розбив автомобіль, який є власністю підприємства.
Цивільно-правові проступки - це суспільне небезпечні протиправні діяння, які полягають у порушенні громадянами і організаціями майнових і особистих немайнових відносин, що складаються між суб'єктами права і становлять для них матеріальну і духовну цінність
Приклад: 1) невиконання зобов'язань за цивільно-правовим договором (продавець не хоче обміняти неякісний товар на такий же, але без пошкоджень, або оплатити ремонт, або повернути покупцеві гроші),
2) поширення чуток, що принижують честь і гідність людини).

Кримінальний злочин - це передбачене кримінальним законом суспільне небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), яка полягає у посяганні на суспільний лад держави, її політичну і економічну системи, власність, особу, політичні, трудові, майнові та інші права і свободи громадян, а так само інше суспільне небезпечне діяння, передбачене кримінальним законом, яке полягає в посяганні на правопорядок (наприклад, вбивство людини).
Якщо суспільне небезпечний проступок не заборонений кримінальним законом, він злочином не визнається.
Шановні учні! Запишіть до зошитів схему «Види правопорушень» (с.34 підручнику):

 
 Шановні учні! Давайте повернемося до ситуацій, що були запропоновані на початку уроку:
1. Хлопчик вихопив у дідуся сумку з грошима.
2. Студент запізнився на заняття.
3. Працівниця без поважної причини не з'явилася на роботу;
4. Дівчина перейшла проїжджу частину дороги в невстановленому місці.
Ми вже з'ясували, що в цих ситуаціях спільне: у всіх випадках мова йде про правопорушення.
А тепер давайте подивимося, до якого виду правопорушень відносяться дії, вчинені героями ситуацій, в чому полягає суспільна небезпека (шкода) цих дій.
Перевірте себе!
1. Хлопчик вихопив у дідуся сумку з грошима.
Це злочин (грабіж) - суспільно небезпечне діяння, передбачене кримінальним законом, яке полягає в посяганні на майнові права громадян. Однак у ситуації не вказаний вік хлопчика. Якщо йому, скажімо, 10 або 13 років, то він повною мірою не усвідомлює негативні наслідки своїх дій.
2. Студент запізнився на заняття.
Це проступок (дисциплінарний) - суспільно небезпечне протиправне діяння, яке полягає у невиконанні навчальних обов'язків, порушенні правил внутрішнього трудового розпорядку. Студент порушив хід лекції, відволік увагу викладачів та однокурсників.
3. Працівниця без поважної причини не з'явилася на роботу.
Це проступок (дисциплінарний) - це суспільно небезпечне протиправне діяння, яке полягає у невиконанні робочим виробничих обов'язків, у порушенні правил внутрішнього трудового розпорядку. Працівниця завдала шкоди нормальній діяльності підприємства.
4. Дівчина перейшла проїжджу частину в невстановленому місці.
Це проступок (адміністративний) - суспільно небезпечне протиправне діяння, яке полягає у винному посяганні на суспільні відносини, які складаються у сфері державного управління та охороняються законом. Дії дівчини зазіхають на громадський порядок, створюють загрозу для власності (автомобілі), життя і здоров'я громадян (водіїв, пасажирів, пішоходів).

IV. Домашнє завдання.
1. Опрацюйте параграф 5 підручника
2. Запишіть у таблицю дві відмінності між поняттями «проступок» та «злочин», наведіть приклади
Проступок
Злочин




Приклади

3. Запишіть у таблицю дві відмінності між поняттями «адміністративне правопорушення» та «дисциплінарний проступок», наведіть приклади
Адміністративне правопорушення
Дисциплінарний проступок




Приклади



Немає коментарів:

Дописати коментар