понеділок, 15 вересня 2014 р.

Конспект уроку для 8 класів. Курс "Всесвітня історія". Уроки № 3, 4. Тиждень № 2



Тема 1 «Великі географічні відкриття: зустріч цивілізацій».
Клас: 8-А кл. Донецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14
Упорядник: Рибалка Людмила Дмитрівна, учитель історії ДЗОШ № 14
Тема  третьої 45-хв.: Відкриття європейців. Христофор Колумб і відкриття Нового Світу. Перша навколосвітня подорож
Очікувані результати:
Шановні учні! Після цього уроку ви зможете:
·                 Називати дату відкриття Америки X. Колумбом.
·                 Показувати на карті напрямки подорожей Х. Колумба, Ф. Магеллана.
·                 Пояснювати та застосовувати поняття: «Великі географічні відкриття».
·                 Обґрунтовувати зв’язок між причинами та сутністю Великих географічних відкриттів.
Тип уроку: комбінований.
Література: Подаляк Н.Г. Всесвітня історія: Новий час (кінець ХVXVIII ст.): підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2008. – 240 с.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
1.1. Шановні учні! На минулому уроці ви отримали завдання заповнити перший стовпчик таблиці «Причини й наслідки Великих географічних відкриттів».
А. ПРИЧИНИ
Б. НАСЛІДКИ


1) Бажання європейців збагатитися на торгівлі з Індією.
2) Переміщення до Антверпена  центру світової торгівлі.
3) Потреба в золоті та сріблі — основних металах, з яких карбували
гроші.
4) Надзвичайне зростання обсягів торгівлі.
5) Загарбання турками Константинополя.
6) Переміщення торгових шляхів із Середземного моря в Атлантичний океан.
7) Початок колоніальних загарбань.
8) Збагачення власників майстерень і купців Європи.
9) Поява в Європі нових рослин, товарів, продуктів.

Правильна відповідь:
А. Причини Великих географічних відкриттів:
1) Бажання європейців збагатитися на торгівлі з Індією.
3) Потреба в золоті та сріблі — основних металах, з яких карбували  гроші.
5) Загарбання турками Константинополя.

2.2.Робота з картою
Завдання: користуючись картою атласу «Великі географічні відкриття в XV— середині XVII ст. та колоніальні загарбання», дати  відповіді на запитання.
Якщо ви не маєте атласу, відповідну карту ви можете знайти за посиланням:  http://ukrmap.su/program2009/wh8/Maps/b_2.jpg
Питання:
І. Назвіть країни, які розпочали епоху географічних відкриттів. Свою відповідь поясніть.
2. Назвіть відомих вам з минулого уроку мандрівників, які здійснювали плавання у XV—XVII ст.
3. Назвіть мореплавців, які шукали морські шляхи в Індію. Яким чином вони планували досягти  Індії?
4. Які нові шляхи до Індії були відкриті під час подорожей  португальців?
5. Назвіть народи,  з якими зіштовхувалися португальці під час своїх подорожей до Індії?

Правильні відповіді:
І. Країни, які розпочали епоху географічних відкриттів, - це Іспанія та Португалія.
2. Відомі португальські мандрівники, які здійснювали плавання у XV—XVI ст., - це Б. Діаш, Васко да Гама.
3. Мореплавці, які шукали морські шляхи в Індію, - це Б. Діаш, Васко да Гама. Вони планували досягти  Індії морським шляхом навколо Африки.
4. Під час подорожей  португальців був знайдений морський шлях до Індії навколо Африки.
5. Народи,  з якими зіштовхувалися португальці під час своїх подорожей до Індії, - це тубільне населення узбережжя Африки, півострова Індостан.

2.3. Шановні учні! На минулому уроці вам був запропонований перелік фактів, з якого ви мали обрати дані, що стосуються мореплавця Васко да Гами.
Васко да Гама
X. Колумб
Ф. Магеллан
А
Б
В
1) Був сином бідного італійського ткача.
2) Придворний португальського короля Маноеля.
3) Португальський моряк із небагатих дворян.
4) Командував флотилією з трьох каравел («Санта-Марія», «Пінта», «Нінья»), яка через 33 дні після відплиття підійшла до острова Сан-Сальвадор.
5) Перетнув Атлантичний океан.
6) Досяг індійського порту Калікут.
7) Дав назву океану — «Тихий».
8) Відкрив північне узбережжя південної та східної частин Центральної  Америки.
9) Переселився до Іспанії й став адміралом. Очолив експедицію з п'яти іспанських кораблів, яка тривала три роки.
10) Керував чотирма подорожами до нового континенту.
11) На чотирьох кораблях вперше обігнув південь Африки та вийшов в Індійський океан.
12) Організатор і керівник першої навколосвітньої подорожі, досяг Філіппінських островів.
13) Оселився в столиці Португалії — Лісабоні.
14) Відкрив протоку, яку згодом назвали його ім'ям.
15) У 1485 р. переселився до Іспанії.
16) Обігнув Південну Америку.

Правильна відповідь:
А. Відомості про Васко да Гаму
(портрет португальського мореплавця можна знайти за посиланням: https://uk.wikipedia.org/wiki/Васко_да_Гама#mediaviewer/File:Vasco_da_Gama.png
2) Придворний португальського короля Маноеля.
6) Досяг індійського порту Калікут.
11) На чотирьох кораблях вперше обігнув південь Африки та вийшов в Індійський океан.
13) Оселився в столиці Португалії — Лісабоні.

II. Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
 «Займи позицію»:
Шановні учні! Уважно прочитайте лист Х. Колумба іспанським королям: «Отсюда можно отправлять всех рабов, которых окажется возможным продать, и красящее дерево. И если сведения, которыми я располагаю, справедливы, то … можно продать 4000 рабов… А рабы из этих земель, если их привезут, будут стоить втрое дороже гвинейских»
Питання: Яку оцінку ви можете дати автору листа? Це герой чи злодій?

IІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу
3.1.Христофор Колумб. Відкриття Нового світу.
Шановні учні! На минулому уроці ви отримали випереджальне домашнє завдання скласти історичний портрет Х. Колумба (с.14-15 підручника).
Орієнтовний план характеристики історичного діяча
1. Основні відомості про життєвий шлях.
2. Охарактеризуйте риси особистості. Визначте ступінь відповідності
особистих якостей завданням, які вирішував історичний діяч.
3. Визначте способи досягнення мети, які використовував історичний
діяч.
4. Розкрийте значення та роль історичного діяча.

Перевірте себе за допомогою наступної інформаційної картки:
Христофор Колумб
Найбільш відомий мореплавець, який відкрив новий материк, Христофор Колумб організував своє плавання під іспанським прапором, проте народився він в Італії, у місті Генуя, в родині чесальника вовни. Про його юність майже нічого не відомо. За одними відомостями, він намагався опанувати професію батька, за іншими — з чотирнадцяти років став моряком і навіть здобув освіту в італійських університетах Падуї та Пізи. Так це чи ні, достеменно невідомо, але Колумб володів латиною, був знайомий з геометрією, астрономією та умів креслити географічні карти. У тридцять років Христофор Колумб переселився до Португалії— головної морської держави того часу. Він брав участь у багатьох плаваннях, побував в Англії та Африці. У Португалії Колумб одружився із знатною дівчиною зі шляхетного роду. Тут же у нього народився син Дієго. Тут же він замислив і головну справу свого життя. Крізь руки Колумба пройшло безліч географічних карт. Він листувався з відомим вченим Паоло Тосканеллі із Флоренції, від якого знав про подорожі Марко Поло й про те, що, на думку давніх філософів Арістотеля та Птолемея, земля має форму кулі. Колумб повірив у це. Для середньовічної людини уявити собі землю у вигляді кулі, вкриту океанами, вода яких не стікає з неї, було неможливо. Колумб зміг повірити й уявити, і, вивчивши стародавні карти, він твердо переконався, що, якщо земля має форму кулі, то, виходить, в Індію можна потрапити, рухаючись на захід, а не тільки на схід. Колумб звернувся до португальського короля Жуана II із проханням організувати експедицію, яка б підтвердила всі його здогадки та розрахунки. Король зацікавився його пропозицією. Але Колумб вимагав собі, в разі успіху, дворянське звання, титул адмірала Моря-Океану, титул віце-короля відкритих земель, десяту частину доходів з них і ще золоті шпори. Король не погодився. До того ж, саме в цей час він планував експедицію Васко да Гами. Зазнавши невдачі, Колумб зі своїм  сином перебрався, до Іспанії.
В Іспанії він кілька років намагався отримати аудієнції короля і королеви (Ізабелла Кастильска, Фернандо Арагонський), але йому було відмовлено. За легендою Х. Колумб вирішив залишити Іспанію. Він ішов пішки, просячи милостиню в монастирях. В одному з монастирів він розповів про свої халепи настоятелю Хуану Пересу. Чернець захопився незвичайним планом мандрівника. Виявилося, що Хуан Перес колись був духівником королеви. Він улаштував Колумбу зустріч з королевою Ізабеллою та королем Фернандо. Цього разу йому вдалося переконати монархів, які успішно завершили Реконкісту і приєднали до Іспанського королівства Гранадський емірат. За «Капітуляцією в Санта-Фе» Х. Колумб отримав згоду на всі умови, які були відкинуті португальським королем: йому обіцяли титул віце-короля відкритих земель, великі прибутки з них.
3 серпня 1492 р. на трьох кораблях Х. Колумб залишив іспанський порт Палос і відплив на захід. Х. Колумб розумів, що подорожі буде заважати жах моряків перед Атлантичним океаном  - «морем тьми» на заході від Європи (людина Середньовіччя вважала, що саме на заході знаходиться вхід до пекла). Щоб запобігти бунту, Х. Колумб вів два бортові журнали. У таємний журнал він заносив правильні дані про подорож, в іншому, який могли прочитати матроси, зменшував відстані, подолані кораблями.
Але команда каравел знаходилася на межі бунту, коли на 33-ю добу подорожи 14 жовтня 1492 р. вартовий каравели «Пінта» побачив землю. Команда Х. Колумба висадилася на узбережжя о. Гуанахані (Багамські острови), що стало для адмірала порятунком від бунту. Звідси назва, яку Х. Колумб дав острову: «Сан-Сальвадор» («Святий Рятівник»). Місцеві тубільці – таїни – жили за часи первісного ладу. Вони не знали заліза, за допомогою кам’яних мотик вирощували солодку картоплю – маніоку, батат. Таїни були мирним народом. У щоденнику першої подорожі Колумба було записано: «І вони так добре ставилися до нас, що це здавалося чудом». Але  більш за все іспанці зацікавилися прикрасами із золота, які носили таїни. На питання іспанців, де можна розшукати золото, тубільці показали на південь.
Під час першої подорожі Х. Колумба 1492-1493 рр. іспанцями були відкриті острови Куба (іспанською «Хуана» на честь доньки королів Ізабелли та Фернандо), Гаїті (іспанською «Еспаньола», або маленька Іспанія). Саме на о.Еспаньола були знайдені невеликі запаси золота. Але під час плавання флагман експедиції Х. Колумба – каравела «Санта-Марія» затонула після зіткнення з кораловим рифом. Екіпаж каравели «Пінта», що була власністю іспанського купця Алонсо, кинув інших моряків Колумба напризволяще та повернувся до Палоса. Третій корабель «Нінья» був найменшим серед судів флотилії. Тому Х. Колумб був вимушений залишити більшу частину учасників експедиції на островах, а сам повернувся до Іспанії. До речі, доля матросів, які залишилися, й досі невідома. Під час другої експедиції Х. Колумба були знайдені лише залишки пожежі. Або іспанці були вбиті індіанцями, або перебили один одного.
Адмірал був упевнений, що він досяг східних берегів Індії або Китаю. Тому мешканців відкритих островів він назвав індіанцями, тобто уродженцями Індії.
Відкриття Колумба справило на королеву й короля Іспанії величезне враження. І, незважаючи на те, що мандрівники майже не привезли золота й прянощів, а лише шістьох жителів з нових земель, так званих індіанців, дивовижних папуг та небачені раніше фрукти, було вирішено спорядити нову експедицію. У дорогу вирушили сімнадцять кораблів і майже півтори тисячі шукачів щастя та багатства.
Доля самого Колумба склалася трагічно. Чотири рази він плавав до нових земель, відкрив безліч островів та узбережжя материка. Але засновані ним поселення не давали прибутку — йому навіть не вдалося покрити витрати на організацію експедицій. Вороги й суперники звели на нього наклеп королеві й королю, та, закувавши у кайдани під час третьої експедиції, привезли його до Іспанії. Правда, король і королева захистили Колумба.
Останні півтора роки життя хворий і розчарований в усьому, Колумб клопотався лише про те, щоб всі його титули й привілеї, обіцяні королем та королевою, перейшли у спадщину його синам — Дієго й Фернандо. Його турботи не були даремним. Через кілька років по смерті Колумба нові володіння іспанської корони почали давати величезні доходи Дієго Колумбу відмовили у праві на частку цих доходів. Він подав у судна королівських чиновників і виграв його. Дієго повернули титул адмірала й віце-короля Індії, і він сімнадцять років керував іспанським колоніями в Америці. Лише від золотих рудників Дієго отримував по декілька тонн золота на рік.
Сини Колумба потрапили у вищий світ іспанської знаті. Дієго одружився на племінниці відомого полководця герцога Альби, яка була родичкою самого короля Карла V.

Портрет Х. Колумба та гравюру, присвячену відкриттю ним Америки, ви можете знайти за посиланням:
objavlyaet_o_vladenii.jpg

3.2. Перша навколосвітня подорож.
Розповідь вчителя:
Перша навколосвітня подорож тривала з вересня 1519 по 1522 рр. П'ять кораблів — «Тринідад», «Вікторія», «Сантьяго», «Сан-Антоніо» та «Консепсьон» вийшли у море, маючи на борту 260 чоловік команди. Назад повернулося лише 18 чоловік.
Шановні учні! Уважно прочитайте текст підручника (с.18) та порівняйте його з наведеним історичним документом.
Текст підручника:
«Не припинялися пошуки західного шляху до Індії. У 1513 р. іспанський загін на чолі з Васко Нуньесом де Бальбоа з великими труднощами подолав ліси та гори Панамського перешийку та вийшов до широкої затоки. Перед іспанцями відкрився безкрайній водяний простір. Бальбоа назвав його Південне море (Тихий океан). Першу подорож по цьому океану, яка стала й першим навколосвітнім плаванням, здійснив Фернан Магеллан, досвідчений португальський моряк на службі в іспанського короля.
20 вересня 1519 р. п’ять кораблів ескадри Магеллана залишили гавань Сан-Лукар та взяли курс на захід. Перетнувши Атлантичний океан, Магеллан повільно просувався вздовж берегів Південної Америки у пошуках протоки та був вимушений зупинитися на зимівку в антарктичних широтах.
Замість райських умов теплої Індії команда боролася з штормами та ураганами. Розпочався бунт, але Магеллан рішуче навів лад, але від мети не відступив. Удача посміхнулася мужньому мореплавцю. Майже втративши надії, він все ж такі знайшов протоку, яку пізніше назвали Магеллановою. Подолавши протоку, кораблі (їх залишилося три) 28 листопада 1520 р. вийшли до вікритого океану.  Протягом всього плавання стояла чудова погода, і моряки назвали океан Тихим. Але саме плавання виявилося зовсім не легким. Від голоду та спраги померла значна частина екіпажу. Ті, хто вцілив, досягли Філіппінських островів. Тут Магеллан загинув у сутичці з місцевими мешканцями. Вже після втрати капітану команда осягла Молуккських островів, де придбала прянощі.
8 вересня 1522 р. корабель із символічною назвою «Вікторія» кинув якір у порту Севільї. Перша в історії навколосвітня подорож завершилася. Вона тривала майже три роки. З 5 каравел повернулася лише одна. З 265 моряків – 18. Героєм плавання, який відтіснив Магеллана, став капітан «Вікторії» Себастьян Ель Кано. Іспанський король пожалував йому дворянський герб, увінчаний зображенням земної кулі та написом: «Ти першим мене обігнув». На долю Магеллана залишилися звинувачення у порушенні королівський інструкцій та надмірної жорстокості. Істинна роль цього видатного мореплавця була визнана тільки з часом. Магеллан закінчив справу Колумба та проклав західний шлях до країн Сходу. Його подорож на практиці довела, що Земля має форму кулі, а всі океани складають один світовий океан».

Робота з документом
Учитель пропонує учням прочитати текст документа і відповісти на запитання.
Зі щоденника Пігафетті, супутника Магеллана
«У середу, 28 листопада 1520 р., ми вибралися з цієї протоки та вступили у велике море, яке прозвали «Тихим». Упродовж трьох місяців і дванадцяти днів ми були зовсім позбавлені свіжої їжі. Сухарі, якими ми харчувалися, являли собою не хліб, а порох, який був змішаний із хробаками... Вода, яку ми мали пити, була гнила й смердюча... Щоб не вмерти з голоду, ми їли волячу шкіру...»
1. Яке значення мала ця подорож?
2. З якими труднощами зіткнулися мореплавці?
3. Які риси характеру були притаманні мандрівникам?
Робота з картою
Учитель пропонує учням за допомогою карти - атласу «Великі географічні відкриття в XV — середині XVII ст. та колоніальні загарбання» розповісти про маршрут експедиції Магеллана.

V. Систематизація та узагальнення знань.
Заповнення тематичної таблиці  «Великі географічні відкриття».
Дата  подорожі
Мореплавець
Європейська країна
Відкриті землі




Тема 1 «Великі географічні відкриття: зустріч цивілізацій».
Клас: 8-А кл. Донецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14
Упорядник: Рибалка Людмила Дмитрівна, учитель історії ДЗОШ № 14
Тема  четвертої 45-хв.: Завоювання Нового Світу
Очікувані результати:
·                 Шановні учні! Після цього уроку ви зможете:
·                 Називати доколумбові цивілізації Америки (майя, ацтеки, інки).
·                 Показувати на карті території, завойовані іспанськими завойовниками - конкістадорами Е. Кортесом, Ф. Пісарро та ін. в Америці.
·                 Пояснювати і застосовувати поняття: «Великі географічні відкриття», «колонія» (на прикладі перших колоній, що були створені іспанцями та португальцями).
·                 Описувати доколумбові цивілізації Америки.
·                 Обґрунтовувати зв’язок між причинами, сутністю та наслідками Великих географічних відкриттів.
·                 Аналізувати наведені історичні джерела
Тип уроку: комбінований.
Література: Подаляк Н.Г. Всесвітня історія: Новий час (кінець ХVXVIII ст.): підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2008. – 240 с.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Шановні учні! За допомогою тематичної таблиці  «Великі географічні відкриття», яку ви заповнювали, виготовить картки для  гри в «історичне лото», перетасуйте та підберіть квартети з карток (у квартеті картка № 1 – дата події, картка № 2 – ім’я мореплавця; картка № 3 – країна, уряд якої був організатором морської експедиції; картка № 4 – відкриті землі).
1487 р.
Б. Діаш
Португалія
Мис Доброї Надії (Африка)


1492 р.
Х. Колумб
Іспанія
о.Сан-Сальвадор, Куба, Еспаньола (Америка)
.
1519-1522 р.
Ф. Магеллан
Іспанія
Навколосвітня подорож: Іспанія – Магелланова протока (Південна Америка) – Філіппінські о.

1.2. Шановні учні! На минулому уроці ви за допомогою переліку фактів складали стислу біографію Васко да Гами. А зараз ми пропонуємо вам обрати з цього ж переліку ані, які стосуються Х. Колумба та Ф. Магеллана.
Васко да Гама
X. Колумб
Ф. Магеллан
А
Б
В
1) Був сином бідного італійського ткача.
2) Придворний португальського короля Маноеля.
3) Португальський моряк із небагатих дворян.
4) Командував флотилією з трьох каравел («Санта-Марія», «Пінта», «Нінья»), яка через 33 дні після відплиття підійшла до острова Сан-Сальвадор.
5) Перетнув Атлантичний океан.
6) Досяг індійського порту Калікут.
7) Дав назву океану — «Тихий».
8) Відкрив північне узбережжя південної та східної частин Центральної  Америки.
9) Переселився до Іспанії й став адміралом. Очолив експедицію з п'яти іспанських кораблів, яка тривала три роки.
10) Керував чотирма подорожами до нового континенту.
11) На чотирьох кораблях вперше обігнув південь Африки та вийшов в Індійський океан.
12) Організатор і керівник першої навколосвітньої подорожі, досяг Філіппінських островів.
13) Оселився в столиці Португалії — Лісабоні.
14) Відкрив протоку, яку згодом назвали його ім'ям.
15) У 1485 р. переселився до Іспанії.
16) Обігнув Південну Америку.
Правильні відповіді.
Б. Х. Колумб
1) Був сином бідного італійського ткача.
15) У 1485 р. переселився до Іспанії.
10) Керував чотирма подорожами до нового континенту.
4) Командував флотилією з трьох каравел («Санта-Марія», «Пінта», «Нінья»), яка через 33 дні після відплиття підійшла до острова Сан-Сальвадор.
5) Перетнув Атлантичний океан.
8) Відкрив північне узбережжя південної та східної частин Центральної  Америки
В. Ф. Магеллан
3) Португальський моряк із небагатих дворян.
9) Переселився до Іспанії й став адміралом. Очолив експедицію з п'яти
іспанських кораблів, яка тривала три роки.
12) Організатор і керівник першої навколосвітньої подорожі, досяг Філіппінських островів.
5) Перетнув Атлантичний океан.
14) Відкрив протоку, яку згодом назвали його ім'ям.
16) Обігнув Південну Америку.
7) дав назву океану - «Тихий».

II. Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Шановні учні! Уважно прочитайте уривок з «Історії відкриття і завоювання Перу» Сарате.
«Атауальпа шел к месту нового лагеря очень медленно, покрывая расстояние в одну малую лигу за 4  аса. Он прибыл в паланкине, который несли на своих плечах вожди. Впереди его шли 300 индейцев, которые расчищали дорогу, убирая с нее не только камни, но даже мелкие соломинки… Все они считали, что христиан так мало, что легко их будет взять голыми руками. И так думали они потому, что один индейский губернатор сообщил, что испанцы немногочисленны и так слабы и неповоротливы, что не могут ходить на собственных ногах, и поэтому они верхом на больших ламах, и лам этих называют конями».
Завдання: Запропонуйте індіанським вождям військову тактику, завдяки якої вони могли би здобути перемогу над іспанцями, а ви – змінити хід історії.

IІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу
3.1.Завоювання Мексики Ф. Кортесом.
Робота з письмовим історичним джерелом, текстом підручника  (параграф 2) «Доколумбові цивілізації. Ацтеки».
Розповідь вчителя: Задовго до появи європейців у Мексики жили племена майя. Вони відомі будівлями храмів-пірамід. Деякі з цих пірамід за обсягом навіть перевершують єгипетські, хоча й поступаються їм висотою. Пізніше майя перемогли войовничі ацтеки. Вони підкорили собі багато племен і створили єдину державу зі столицею в Мехіко. Це місто в наш час є столицею Мексики.
Мексика та Мехіко — це те саме слово, тільки різної вимови. Мексика — англійською, воно стало назвою країни. Мехіко — іспанською. Самі ацтеки називали свою столицю Теночлітлан. Ацтеки не тільки не знали вогнепальної зброї, але навіть не вміли виплавляти залізо. Але створену ними цивілізацію неможливо вважати відсталою, у чому ми зараз переконаємось.
Записки Діаса про Мексику
«Тепер же варто сказати про вмілих майстрів, яких у Мексиці було багато з будь-якого ремесла. Насамперед, треба згадати про різьбярів по каменю, а також золотих справ майстрів, які створювали куванням та литтям речі, що викликали б заздрість їхніх іспанських товаришів... Ювеліри досвідчені у шліфуванні різних каменів. Дивовижними були також твори художників, скульпторів і майстрів з різьблення. Ткацтвом і вишивками займалися переважно жінки, досягаючи в цьому неймовірної майстерності, особливо у виготовленні найтонших матерій, оздоблених пір'ям.
Нарешті, Монтесума мав ще, і лише для себе, велику кількість мулярів, тесль, столярів, садівників. Сади Монтесуми були не тільки великі, але й дивовижні за своєю пишнотою: усюди квіткові клумби вигадливих малюнків, басейни, ставки. На ринку продавали рабів, нитки, дорогі тканини, какао, фрукти, плетене взуття, солодкі місцеві корінці, шкіри й хутро...»
Запитання до тексту:
1. Які ремесла були розвинені в ацтеків?
2. Оцініть рівень розвитку культури ацтеків.
3. Які з переліку згаданих у тексті товарів європейці вивозили з Мексики?
Шановні учні! Пропонуємо вам записати до зошитів наступні дати та стислу характеристику особистості:
1516-1518 рр. – експедиції іспанців вздовж півострову Юкатан, початок налагодження стосунків з індіанцями – нащадками майя.
1519 – 1535 рр. – експедиції іспанських конкистадорів  на чолі з Ернаном Кортесом (1485-1547), підкорення імперії ацтеків.
Ернан Кортес (1485-1547) – колишній студент-юрист університету у Саламанці (Іспанія). У 19 років відправився на о.Еспаньолу, що був відкритий Х. Колумбом.  Служив секретарем віце-короля, отримав землю на Еспаньолі та Кубі, став алькальдом – головою міста Сант-Яго. Один з кораблів експедиції 1519 р. був наряджений за його рахунок.
У 1519 р. в експедиції брали участь 400 іспанських солдатів (16 вершників), 200 індіанців, 10 важких та 3 легкі гармати.
Використав багаторічну боротьбу, яку вели проти ацтеків підкорені народи (приклад: союзниками стали тубільці з долини Тласкала).

3.2.  Завоювання Перу Ф. Пісарро
Шановні учні! Уважно опрацюйте текст підручника  «Доколумбові цивілізації. Інки». Порівняйте відомості, що він містить, з наступним історичним джерелом:
Гарсіласо де ла Вега
«Уся земля належала верховному правителеві Інку. Ріжок державного чиновника, який стояв на вежі, оголошував про початок польових робіт. Держава роздавала ремісникам сировину й вилучала вироблене. Ніхто із селян не мав право без дозволу залишати своє село, а тим більше — свою провінцію. Держава могла, не запитуючи згоди людей, переселити їх в іншу провінцію для освоєння нових земель. Держава владно втручалася в особисте життя людини, розпоряджалася її вільним часом. Вона пропонувала всім селянам чоловічої статі з 9 до16 років бути пастухами, з 16 до 20 років— слугами або бігунами поштової служби; після 60 років вони повинні були годувати качок та  плести мотузки».
Запитання до тексту:.
1.Розкажіть про організацію влади в імперії інків.
2.Як держава регламентувала життя індіанців?
Шановні учні! Пропонуємо вам записати до зошитів:
1530-1534 рр. – експедиція Ф. Пісарро, початок завоювання Перу.
Франсіско Пісарро – колишній пастух, учасник експедицій конкістадорів на Карибське узбережжя Південної Америки. У 20-х рр. 16 ст. спорядив експедиції вздовж Тихоокеанського узбережжя Південної Америки.
У 1531 р. став на чолі експедиції, що нараховувала у своєму складі 3 кораблі, 130 чол., 37 коней  (потім – 500-600 воїнів). Використав міжусобну боротьбу, яку вели за престол сини інки Уайна-Капака Уаскар та Атауальпа.

ІV. Закріплення знань учнів
1.       Шановні учні! Пропонуємо вам за допомогою отриманих знань заповнити другий стовпчик таблиці «Причини й наслідки Великих географічних відкриттів»
А. ПРИЧИНИ  
Б. НАСЛІДКИ



Перелік:
1) Бажання європейців збагатитися на торгівлі з Індією.
2) Переміщення до Антверпена  центру світової торгівлі.
3) Потреба в золоті та сріблі — основних металах, з яких карбували
гроші.
4) Надзвичайне зростання обсягів торгівлі.
5) Загарбання турками Константинополя.
6) Переміщення торгових шляхів із Середземного моря в Атлантичний океан.
7) Початок колоніальних загарбань.
8) Збагачення власників майстерень і купців Європи.
9) Поява в Європі нових рослин, товарів, продуктів.

Правильна відповідь:
А. Наслідки Великих географічних відкриттів
2) Переміщення до Антверпена  центру світової торгівлі.
4) Надзвичайне зростання обсягів торгівлі.
6) Переміщення торгових шляхів із Середземного моря в Атлантичний океан.
7) Початок колоніальних загарбань.
8) Збагачення власників майстерень і купців Європи.
         9) Поява в Європі нових рослин, товарів, продуктів

V. Домашнє завдання:
Тести:
1. Визначте ім’я керівника подорожі, маршрут якої вказано на карті.



A Христофор Колумб
Б Фернан Магеллан
В Бартоломеу Діаш
Г Васко да Гама

2. Визначте хронологічні межі подорожі, маршрут якої вказано на
карті.




A 1492–1493 рр.
Б 1519–1522 рр.
В 1487–1488 рр.
Г 1497–1503 рр.

3. Вкажіть рік відкриття Х. Колумбом Америки.
A 1487 р.
Б 1492 р.
В 1497 р.
Г 1519 р.

4. Встановіть хронологічну послідовність подій з історії раннього Нового часу:
1 Плавання англійця Дж. Кабота до Північної Америки
2 Початок завоювання Ф. Пісарро імперії інків
3 Відкриття Б. Діашем мису Доброї Надії
4 Перша навколосвітня подорож Ф. Магеллана
A 1, 3, 2, 4
Б 1, 4, 2, 3
В 3, 1, 4, 2
Г 4, 3, 2, 1

5.Завоювання ацтеків (Мексика) очолив:
А. Монтехо
Б. Кортес
В. Пісарро
Г. Картьє

6. Іспанцям вдалося завоювати імперію інків (Перу), адже:
А. Міста-держави, з яких складалася ця імперія, воювали між собою
Б. Тубільці побачили в іспанцях нащадків бога – «Пернатого змія»
В. Все населення жило в умовах первісного ладу, не знало металу.
Г. Йшла міжусобна боротьба за владу в імперії між синами померлого правителя.

7. Знайдіть помилку: «6 вересня 1522 р.  в іспанський порт Сан-Лукар повернувся  корабель «Вікторія» з 18 матросами на борту. Його привів Магеллан, здійснивши справжній подвиг – першу навколосвітню подорож».

8. Знайдіть помилку: «Ацтеки – єдиний з народів доколумбової Америки, що мав писемність у виді ієрогліфів. Свої книги майя писали фарбами на довгих смугах матеріалу з рослинних волокон».

9. Як називався, коли та ким був складений цей документ:
«…Во-первых. Ваши высочества, как сеньоры и владыки названы морей-океанов, жалуют отныне названного дона Христофора Колумба в свои адмиралы всех островов и материков, которые он лично и благодаря своему искусству откроет и приобретет в этих морях-океанах, а после его смерти жалует его наследникам и потомкам навечно этот титул».

10. Проаналізуйте уривок з історичного джерела та дайте йому оцінку.
1) визначте, про що йдеться в документі, з’ясуйте, коли відбулися описані в ньому події;
2) визначте, як автор розповіді ставиться до описуваних подій або історичних
діячів; з’ясуйте (сформулюйте) значення подій та явищ, про які йдеться в
джерелі; стисло викладіть своє ставлення до описаних подій або діячів

Із «Найкоротшого повідомлення про зруйнування Західних Індій» Бартоломео де Лас Касаса
«Єдина і правдива причина того, що християни розорили і знищили велику кількість ні в чому не винних людей, – це бажання захопити їхнє золото. Християни хотіли за короткий час збагатитися за рахунок їхніх скарбів і піднестися над своїм станом. Я повинен зазначити, що це трапилося через ненаситну жадобу і зверхність, яких не знайдеш у цілому світі, і також через бажання осісти на багатих і родючих землях, жителі яких так легко, сумирно і терпляче ставали рабами».

Відповіді надсилати на електронну адресу до 1 жовтня 2014 р.
Електронна адреса: rybalka.mila@mail.ru




Немає коментарів:

Дописати коментар