понеділок, 15 вересня 2014 р.

Конспект уроку для 9А класу. Курс "Правознавство", урок 2, тиждень 2



Клас: 9-А кл.
Тема другої 45-хв.: Поняття й ознаки держави.
Очікувані результати:
Шановні учні! Під час уроку ми з вами маємо розглянути питання:
1)              Причини виникнення держави.
2)              Функції держави.
3)              Державний лад.
4)              Форми держави. 
Після цього ви зможете:
• Називати ознаки держави.
• Пояснювати та застосовувати поняття: «держава», «форма держави.
• Характеризувати функції держави, державний лад.
• Описувати елементи державного ладу.
• Висловлювати судження щодо ролі держави в житті людини та суспільства
Тип уроку: комбінований.
Література: Сутковий В.Л. Правознавство (практичний курс): підруч. Для 9 кл. загальноосвіт.навч.закл./ В.Л. Сутковий, Т.М. Фідіпенко. – К.: Генеза, 2009. – 216 с.
Режим доступу: http://textbook.su/filecaptcha
Шановні учні! У разі відсутності підручника ви можете використовувати фрагменти тексту, що наведені у цьому конспекті уроку.

Хід уроку
І. Актуалізація знань за темою «Соціальні норми.»
1.1. Заповніть пропуски у визначенні поняття «соціальні норми» :
Соціальні норми – це норми, які регулюють _______  _______ між людьми та їх організаціями у __________.

1.2. Співвіднесіть букви (назви видів соціальних норм) з цифрами (визначення понять):
А. Релігійні
Б. Корпоративні
В. Норми моралі
Г. Норми права.
1) Система встановлених або санкціонованих державою загально обов’язкових правил поведінки (норм), які охороняються силою державного примусу і забезпечують регламентацію суспільних відносин у межах території всієї країни.
2) Забезпечуються схваленням або осудом громадськості, оказують вплив на принципи поведінки, передусім, формують уявлення про добро і зло.
3) Норми, які регулюють відправлення релігійних культів, ставлення людей до Бога і світу.
4) Норми, що встановлюються і забезпечуються громадськими організаціями, політичними партіями.
1 ___________ 2__________  3______________   4___________

1.3. З якими видами соціальних норм ми маємо справу в наступних ситуаціях:
А.Дівчинка поступається місцем дідусеві в тролейбусі.
Б.Громадянин – власник автомобіля – сплачує податок за свій транспортний засіб.
В.Член партії сплачує членські внески.
Г.Працівник завчасно подав заяву про звільнення з роботи.

Шановні учні! Ви можете перевірити себе за допомогою правильних відповідей, які знаходяться у додатках до конспекту уроку.

ІІ. Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Мотивація навчальної  діяльності
Шановні учні! Давайте згадаємо уроки історії, під час яких ми застосовували поняття «держава». Як визначення цього поняття ви можете запропонувати?
Приклад: держава – апарат, механізм, який захищає інтереси населення певної території, регулює відносини між членами суспільства, зокрема, за допомогою примусу.
А зараз уявіть себе учасником екіпажу міжпланетного корабля, який наближається до планети, де  виявлено суспільство розумних істот, подібних до людей. Після висадки на планеті дослідникам необхідно визначити, чи існує на планеті держава. Назвіть ознаки, які б могли засвідчити наявність держави.
Приклад: ви, дослідник, побачили, як дві інопланетні істоти вступили між собою в бійку, але їх зупинила та затримала третя істота.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Поняття «Держава». Ознаки держави
Держава – це особлива політико-територіальна організація влади.
 Її найсуттєвіші ознаки:
1) Територія (поширення державної влади лише на виокремленій кордонами частині земної кулі).
2) Суверенітет (політико-правова властивість державної влади, яка виявляється у верховенстві державної влади на території країні, можливості самостійно вирішувати важливі питання суспільного життя, єдності державної влади, тобто відсутності будь-яких не передбачених законом паралельних структур; незалежності державної влади, що означає незалежність її на міжнародній арені).
3)Наявність особливого апарату управління (забезпечує виконання функцій держави).
4)Наявність публічної політичної влади (існування груп людей, які здійснюють владні управлінські функції).
5)Наявність загальнообов’язкових правил поведінки (держава видає закони та інші акти, які є загальнообов’язковими для всього населення країни).
6)Система податків (збір коштів, які держава у певній пропорції збирає з населення, підприємств, організацій для утримання державного апарату, армії, поліції, здійснення загальнокорисних цілей).
7)Зовнішня атрибутика (гімн, прапор, герб, столиця).

3.2. Причини виникнення держави
Найдавнішим етапом розвитку людства було первісне суспільство. Колективом первісних людей спочатку було людське стадо, потім плем’я. У невеликих спільнотах, що об’єднували родичів, система відносин між людьми була пов’язана насамперед із родинними зв’язками, з батьківством. Найстарішого представника людського об’єднання завдяки його авторитету й віку визнавали вождем.
Непокора йому могла спричинити негативні наслідки для самого «бунтівника», який міг залишитися без засобів існування. Адже саме досвід вождя забезпечував елементарні умови для життя первісного колективу. Коли плем’я збільшувалося, його найчастіше очолювала рада старійшин.
Влада в первісному суспільстві ґрунтувалася не на примусі, а на сімейному й родинному авторитеті. Не було потреби в створенні окремого апарату примусу, насильства, управління. Найважливіші проблеми розв’язувалися на загальних зборах членів племені. Між представниками суспільства не було значних суперечностей, майно вважалося спільною власністю всього колективу.
Поступово з розвитком суспільства стосунки між людьми дедалі більше ускладнювалися. Від людського стада племена людей перейшли до сусідської громади. Керувати таким колективом по-старому було вже неможливо, бо тепер разом чи поруч жили не тільки члени однієї родини, як за часів первісного суспільства, а й багато інших людей, іноді навіть не знайомих між собою. Не завжди впливав авторитет, не всі знали традиції, звичні для одного племені. Отже, виникла потреба виробити певні норми поведінки, правила, обов’язкові для всіх, механізми, за допомогою яких можна було б здійснювати керівництво людською спільнотою. Проте окремі члени колективу не хотіли підкорятися цим правилам, не визнавали їх.
Як діяти в такому випадку? Можна було вигнати порушника, а можна було спробувати примусити його виконувати загальновизнані норми. Поступово люди почали застосовувати примус і насильство для того, щоб забезпечити дотримання правил поведінки кожним, хто жив у колективі. Так зявилася держава.

3.3. Функції держави – це основні напрямки (сторони, види) діяльності держави всередині країни і на міжнародній арені для досягнення певної цілі.
За ознакою часу функції розрізняють на постійні (підтримання правопорядку, освіта) та тимчасові (ліквідація стихійного лиха).
За сферами суспільного життя – на економічні, соціальні, політичні, здійснювані у духовній сфері.
Залежно від напрямів державної діяльності щодо меж країни функції поділяють на внутрішні та зовнішні. 
До ВНУТРІШНІХ ФУНКЦІЙ належать:
1)                економічна (планування і прогнозування економічного розвитку, формування бюджету, встановлення системи податків),
2)                культурно-виховна, соціального обслуговування (охорона здоров’я, пенсійне забезпечення, допомога безробітним та ін.);
3)                охорони та захисту всіх форм власності;
4)                охорони правопорядку, прав та свобод людини і громадянина;
5)                екологічні (охорона, відновлення і поліпшення природного середовища).
До ЗОВНІШІХ ФУНКЦІЙ належать організація співробітництва з іншими державами, зарубіжними громадськими організаціями та світовим суспільством, захист від нападу ззовні, охорона державних кордонів, підтримка миру і мирного співіснування держав, запобігання війнам, ліквідація зброї масового знищення, економічного і культурного співробітництва, екологічна.
Основні методи здійснення функцій держави: а) переконання, б)заохочення, в) примус.

3.4. Державний лад. Форми держави.

Форми держави
 
Робота зі схемою

Антидемократичний режим, зокрема, тоталітарний (повний контроль над всіма сферами суспільного життя аж до особистого життя громадян, узурпація влади однією партією)
 
Форми державно-правового режиму
(характер і зміст засобів реалізації державної влади з погляду співвідношення демократичних і недемократичних засад)
 
Федеративна держава
(об’єднання кілько державних утворень, які мають свої законодавчі, виконавчі, судові органи)
 
Унітарна держава
(єдина цілісна держава, адміністр.-територ. одиниці не мають ознак суверенітету)
 
Форми державного устрою (ступень самостійності адміністративно-територіїальних утворень, їх залежності центральних органів влади)
 
Монархія
(форма правління, за якої верховну владу здійснює одна особа, що одержує владу у спадок)
 
Демократичний режим
(ознаки: проведення виборів органів державної влади, плюралізм, рівність громадян у здійсненні своїх прав і виконання обов’язків, свобода слова, друку та інш.)
 
Конфедерація
(форма союзу держав для забезпечення спільних інтересів за умов збере-ження за державами-чле-нами союзу суверенітету)
 
Республіка
(форма правління, за якою державна влада здійсню-ється органами, що обира-ються населенням на певний строк)
 
Форми правління
(порядок утворення вищих дердавних органів, їхня компетенція, взаємовідносини між ними)
 








Бесіда з використанням знань, отриманих при вивченні історії:
1.Згадайте, як управляли державою Людовик ХІV, французький король; Вікторія Англійська, Джордж Вашингтон.
Правильна відповідь:
За формою правління держави, якими управляли Людовик ХІV, Вікторія Англійська, - монархії. Джордж Вашингтон був обраний президентом США. Це республіка.

2.Згадайте. які права мали мешканці губерній Російської імперії, окремих штатів США.
Правильна відповідь: Губернаторів призначав цар за поданням міністра внутрішніх справ. Тобто Російська імперія – це унітарна держава.
Губернатори штатів США обираються місцевими мешканцями. Але існують центральні органи влади (президент, Конгрес та ін.). Отже, Сполучені Штати Америки – це федерація.

3.Чим, на вашу думку, відрізняється правовий статус Комуністичної партії України за часи існування Радянського Союзу та за часи незалежності України?
Правильна відповідь: Комуністична партія України (КПУ) як частина Комуністичної партії Радянського Союзу визнавалася керуючою силою радянського суспільства. Інших політичних партій до 1990 р. в УРСР не існувало. Вважається, що Радянський Союз – це тоталітарна держава.
Протягом 90-х рр. ХХ ст. – на початку ХХІ ст. в Україні склалася багатопартійна система.

ІV. Підведення підсумків уроку.
Тести:
1.Верховенство державної влади, її повнота, самостійність, незалежність у зовнішніх відносинах називається:
А. Державним суверенітетом.
Б. Державним пріоритетом.
В. Державним нейтралітетом.
Г. Державним механізмом.

2. Напрямки діяльності держави, через які виражається її сутність, завдання і цілі – це:
А. Методи правління
Б. Засоби наведення порядку
В. Функції держави
Г. Функції народного суверенітету

3. Певний порядок створення та організації вищих органів влади (у спадок або шляхом виборів) називається формою:
А. Державного правління
Б. Політичного режиму
В. ржавого устрою
Г. Адміністративного устрою

4. Вища державна влада, що здійснюється однією особою за принципом спадкування, називається:
А. Республікою
Б. Монархією
В. Диктатурою
Г. Олігархією

5.                Вища державна влада, що здійснюється виборним колегіальним органом, називається:
А. Республікою
Б. Монархією
В. Диктатурою
Г. Олігархією.

6.         Якої з перелічених монархій НЕ існує:
А. Республіканської
Б. Абсолютної
В. Конституційної

7.         Якої з перерахованих республік не існує:
А. Парламентської
Б. Абсолютної
В. Президентської
Г. Парламентсько-президентської.

8.                Територіальна організація державної влади та співвідношення її частин називається6
А. Формою правління
Б. Формою державного устрою
В. Державним механізмом
Г. Державним режимом.

9.         Союз, який об’єднує суверенні державні утворення, називається:
А. Унітарною державою
Б. Федерацією
В. Конфедерацією
Г. Імперією

10.            Держава, яка базується на зверхності суверенітету (верховної влади) єдиної держави над адміністративно-територіальними одиницями, - це:
А. Унітарна держава
Б. Федерація
В. Конфедерація
Г. Імперія.

11. (2 бали). Підібрати в засобах масової інформації повідомлення про виконання державою певних функцій та визначити, до якої групи функцій держави відносяться ці приклади.


Відповіді надсилати на електронну адресу до 1 жовтня 2014 (тематичний контроль).
Електронна адреса: rybalka.mila@mail.ru






ДОДАТКИ
І. Актуалізація знань за темою «Соціальні норми»
1. Соціальні норми - норми, які регулюють суспільні відносини між людьми та їх організаціями у суспільстві.

2. А. Релігійні  - 3. Регулюють відправлення релігійних культів, ставлення людей до Бога і світу; часто збігаються з нормами моралі, укріплюють їх.
Б. Корпоративні  - 4.Встановлюються і забезпечуються громадськими організаціями, політичними партіями.
В. Норми моралі – 2.Забезпечуються схваленням або осудом громадськості, оказують вплив на принципи поведінки, головне – формують уявлення про добро і зло.
Г. Норми права – 1. Система встановлених або санкціонованих державою загально обов’язкових правил поведінки (норм), які охороняються силою державного примусу і забезпечують регламентацію суспільних відносин у межах території всієї країни.

3. З якими видами соціальних норм ми маємо справу в наступних ситуаціях:
А.Дівчинка поступається місцем дідусеві в тролейбусі. – Норми моралі
Б.Громадянин – власник автомобіля – сплачує податок за свій транспортний засіб.   – Норми права.
В.Член партії сплачує членські внески.  – Корпоративні норми.
Г.Працівник завчасно подав заяву про звільнення з роботи. – Норми права.

Немає коментарів:

Дописати коментар